Цього року українські випускники мають писати мотиваційні листи для вступу. У цій статті я докладно розповім, на що звернути увагу під час написання цього документа та як створити якісний мотиваційний лист.
Під час моєї роботи в проєкті UniStudy я допомогла кільком десяткам людей написати мотиваційні листи для вступу до вишів Європи та США. Звісно, є різниця між написанням листа на англомовну програму навчання у європейському або американському університеті, але є й дещо спільне – це вимога чітко й аргументовано пояснити свою зацікавленість у навчанні саме за цією програмою у цьому університеті та пояснення, чому обрати мають саме вас.
Чому так важливо якісно написати мотиваційний лист?
Цього року українські школярі складають не ЗНО, а національний мультипредметний тест (НМТ). Очікується, що буде велика кількість випускників із однаковим конкурсним балом. Ось тут і відіграє вирішальну роль мотиваційний лист.
До речі, вступники, які обрали творчі спеціальності, не складають НМТ. Їм потрібно буде взяти участь у творчому конкурсі, а якщо результати кількох учасників будуть однаковими, – їх обиратимуть за мотиваційними листами.
Дізнатися, на які спеціальності цьогоріч потрібен мотиваційний лист, можна за посиланням: https://vstup.edbo.gov.ua/
Важлива інформація про оформлення та термін
подачі мотиваційного листа
Мотиваційний лист подається одночасно з іншими документами. Серед вимог до оформлення листа є такі:
- обсяг – 1,5 – 3 сторінки;
- документ Word;
- шрифт – Times New Roman;
- кегль – 14;
- інтервал – 1.5.
Цього року документи для вступу подаватимуться онлайн, скоріше за все, через систему ЄДЕБО.
Варто перед початком роботи над листом перевірити конкретні вимоги до нього на сайтах університетів, до яких ви подаєтеся. Відповідна інформація має з’явитися за місяць до початку вступної кампанії.
Якщо ви подаєтеся на кілька програм, мотиваційний лист слід писати на кожну програму окремо. Не можна використовувати чужі мотиваційні листи або уривки з них.
Зміст мотиваційного листа
Ось два ключові питання, на які ви маєте відповісти у будь-якому своєму мотиваційному листі:
- Чому саме мене мають обрати для участі в програмі?
- Чому ця програма оптимально для мене підходить?
На перший погляд дуже схожі, ці питання мають різну спрямованість. Перше питання сфокусоване на вашій особистості – ви маєте переконати відбіркову комісію, чому ж саме вас мають розглядати як успішного кандидата на навчання. У другому ви маєте поміркувати над самою програмою та розписати свою зацікавленість у ній. Ви маєте пояснити, чому ви вмотивовані навчатися саме за цією програмою.
Коли ви пишете про себе і про те, чому саме вас слід обрати для навчання за програмою, використайте такі техніки:
- Поміркуйте, які риси необхідні для роботи за обраною спеціальністю.
- Спитайте у своїх близьких, які риси вони бачать у вас.
- Опишіть свої риси (краще дві-три) та обов’язково проілюструйте їх конкретними ситуаціями з вашого життя. Наприклад, аналітичні здібності ви розвинули завдяки роботі в гуртку біології, зокрема піл час підготовки проєкту Малої академії наук.
Під час відповіді на друге питання ви маєте ретельно вивчити опис програми, її зміст, і розібратися, чому вона вас зацікавила. Також потрібно дізнатися якомога більше про університет, у якому ви плануєте навчатися. Після цього вам потрібно подумати, як ви можете довести приймальній комісії, що вам необхідно навчатися саме тут. Вам можуть допомогти такі підходи:
- На окремому аркуші запишіть усі свої досягнення за роки навчання: участь у шкільних олімпіадах, гуртках, експедиціях тощо. Відзначте свої академічні успіхи та зацікавлення. Підкресліть успіхи в тих дисциплінах, які важливі для обраної спеціальності.
- Якщо у вас є досвід роботи або волонтерства, він також буде дуже важливим.
- У мотиваційному листі вкажіть саме те, що стосується обраної спеціальності.
- Поясніть, як саме навчання за цією спеціальністю допоможе вам розвинути ваші навички та досягти ваших цілей. Важливо: пишіть якомога конкретніше. Наприклад: «Програма з міжнародних відносин допоможе мені стати висококласним фахівцем, гідно представляти Україну на світовій сцені й захищати її політичні інтереси».
- Дайте зрозуміти членам приймальної комісії, що ви обрали цей університет не випадково. Зверніть увагу на ті факти про університет, які вплинули на ваш вибір. Наприклад, якщо виш є лідером серед закладів вищої освіти України з певної спеціальності, зазначте це у вашому мотиваційному листі.
Структура мотиваційного листа
- «Шапка» угорі праворуч. У ній зазначте особу, до якої звертаєтеся (ПІБ, посада, назва університету) і свої контактні дні (ПІБ, адресу, електронну пошту, телефон). У приймальній комісії поцікавтеся, кому має бути адресований лист – декану, завідувачу кафедри, ректору.
- Вступний абзац, у якому ви засвідчуєте свою мотивованість. У ньому ви пишете, яка саме програма вас зацікавила, і кількома фразами пояснюєте чому. У наступних абзацах ви будете поглиблювати свою думку.
- Пояснення, яка саме програма вас цікавить і чому. Також можете зазначити, чому для вас важливе навчання саме в цьому університеті.
- Виклад своїх досягнень, які відповідають профілю програми.
ВАЖЛИВО! Пункти 2-3 можна міняти місцями, можна додавати свої власні акценти – універсального рецепту не існує. Головне – відштовхуватися від спеціальності та підтримувати у листі зв’язок між з програмою та вашою мотивацією навчання за нею.
- Підсумок – резюмуємо все, що написали, в одному абзаці та ще раз вказуємо на свою зацікавленість у навчанні в цьому виші за цією спеціальністю.
Стилістичні вимоги до мотиваційного листа
- Мотиваційний лист – не власне висловлення. У ньому не треба наводити приклади з літератури. Неприпустимі й помилки (орфографічні, граматичні, стилістичні) та розмовні слова.
- Лист має бути чітким, лаконічним та аргументованим.
- Одна тема – один абзац.
Залишилися питання? Напишіть мені на пошту promovu.in.ua@gmail.com та замовте консультацію. Залюбки вам допоможу)
Зображення на прев’ю – Photo by Stanley Dai on Unsplash